dr Antoni Bolecki
          Co słychać w świecie konkurencji i konsumentów?        
        
          26.06.2025   
          konkurencja        
                  
            Zapraszamy do subskrybcji newslettera z wiadomościami ze świata konkurencji i konsumentów przygotowywanego przez praktykę ochrony konkurencji i konsumentów. Newsletter wysyłamy co dwa tygodnie.          
               
      
          Odszkodowania za cud        
        
          09.01.2023   
          konkurencja        
                  
            Jeśli okaże się, że „stabilizowanie cen” przez PKN Orlen było nadużyciem pozycji dominującej i polegało na utrzymywaniu w 2022 r. nadmiernie wygórowanych cen, poszkodowani będą mogli domagać się odszkodowań w sądach. I to nie tylko bezpośredni klienci koncernu, ale także pośrednio poszkodowani. Np. klienci przedsiębiorstw, które wykorzystywały paliwa w swojej działalności i uwzględniały ich ceny w cenach własnych produktów i usług. Być może także konkurenci naszego „narodowego czempiona”, którzy kupowali od niego paliwa w hurcie i sprzedawali je na własnych stacjach benzynowych.          
               
      
          Koncentracje na rynku mediów w aktualnej praktyce orzeczniczej Prezesa UOKiK        
        
          20.05.2021   
          konkurencja        
                  
            Na początku 2021 r. Prezes UOKiK wydał dwie decyzje dotyczące koncentracji przedsiębiorców na rynku mediów. Pierwszą z nich zakazał przejęcia kontroli przez Agorę S.A. nad Eurozet sp. z o.o.1, drugą natomiast zezwolił na przejęcie kontroli przez PKN Orlen S.A. nad Polska Press sp. z o.o.2 Obydwie decyzje są żywo komentowane w mediach. Warto spojrzeć na nie od strony konstrukcji prawnych, które pojawiają się na ich kanwie.          
               
      
          Data sharing w świetle prawa konkurencji        
        
          08.04.2021   
          konkurencja, nowe technologie, ochrona danych osobowych        
                  
            Udostępnianie, wymiana lub wspólne gromadzenie danych może być wartościowe zarówno dla zainteresowanych przedsiębiorców, jak i dla rozwoju danego sektora przemysłu, innowacji technologicznych, a w konsekwencji dla konsumentów. Dane mają bowiem fundamentalne znaczenie dla rozwoju gospodarki cyfrowej – samodzielnie bądź jako podstawa dla wdrażania mechanizmów sztucznej inteligencji. Stąd też to od dostępu do odpowiednich danych zależy konkurencyjność działających na rynku przedsiębiorców.          
               
      
          Współpraca konkurentów w związku z kryzysem        
        
          02.04.2020   
          konkurencja, koronawirus        
                  
            Jednym ze sposobów, w jaki przedsiębiorcy starają się radzić sobie z kryzysem, jest zacieśnienie współpracy z dotychczasowymi rywalami. Przed podjęciem takiej współpracy warto się upewnić, czy nie stanowi ona zmowy sankcjonowanej przez UOKiK, Komisję Europejską lub inne organy antymonopolowe.          
               
      
          Przedsiębiorca konsumentem? Tak, od 1 czerwca 2020 r.        
        
          12.03.2020   
          konkurencja, nowe prawo        
                  
            Od 1 czerwca 2020 r. przepisy dotyczące niedozwolonych postanowień umownych (klauzul abuzywnych), stosowane dotychczas tylko wobec konsumentów, będą miały w pewnych sytuacjach zastosowanie do osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. Zmiana ta rodzi wiele praktycznych problemów.          
               
      
          Przewaga kontraktowa. Przykłady praktyk potencjalnie zakazanych        
        
          05.03.2020   
          konkurencja, nowe prawo        
                  
            1 czerwca 2020 r. wchodzi w życie nowy przepis – art. 385(5) k.c. Rozszerza on stosowanie przepisów o klauzulach abuzywnych na osoby fizyczne prowadzące tzw. jednoosobową działalność gospodarczą. Rozwiązanie to może mieć reperkusje na gruncie ustawy z 15 grudnia 2016 roku o przeciwdziałaniu nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi. Otóż UOKiK może potraktować stosowanie klauzul abuzywnych przez podmiot posiadający przewagę kontraktową w umowach z jednoosobowymi przedsiębiorcami jako wykorzystywanie przewagi kontraktowej.          
               
      
          Compliance a prawo ochrony konkurencji        
        
          06.02.2020   
          konkurencja, prawo spółek        
                  
            Program compliance w obszarze prawa ochrony konkurencji powinien strzec przedsiębiorcę przed dopuszczaniem się naruszeń ściganych przez UOKiK. Chodzi w szczególności o antykonkurencyjne porozumienia między konkurentami, antykonkurencyjne porozumienia między dostawcą i dystrybutorami, a także nadużywanie pozycji dominującej. Takie naruszenia są zagrożone karą do 10% obrotów przedsiębiorcy.          
               
      
          Konkurencja, polityka i podwójne standardy        
        
          12.12.2019   
          konkurencja        
                  
            Współczesne prawo ochrony konkurencji zostało zbudowane na dwóch filarach. Są nimi wiara w liberalną gospodarkę rynkową oraz wiara w analizę ekonomiczną. Obecnie w wielu krajach Zachodu – w tym w Polsce – wiara ta wyraźnie gaśnie. Jakie będzie zatem prawo ochrony konkurencji w trzeciej dekadzie XXI wieku i czy obecna sytuacja nieuchronnie doprowadzi do zmian w zasadach jego stosowania?          
               
      
          Sprzedaż w internecie przez nieautoryzowanych dystrybutorów a prawa do znaku towarowego        
        
          24.10.2013   
          konkurencja, własność intelektualna        
                  
            Co może zrobić dostawca produktów markowych, który zainwestował w system dystrybucji selektywnej, jeśli na rynku pojawiają się te same produkty sprzedawane przez nieautoryzowanych dystrybutorów.          
               
      
          Ograniczenia w sprzedaży przez internet w umowach dystrybucyjnych        
        
          20.06.2013   
          konkurencja        
                  
            Dostawcy lubią mieć wpływ na sposób sprzedaży ich towarów przez dystrybutorów. Warto jednak pamiętać, że zbytnia ingerencja w działalność e-commerce prowadzoną przez dystrybutora może zostać uznana za antykonkurencyjne porozumienie.          
               
      
          Nowe podejście Sądu Najwyższego do ustalania minimalnych cen odsprzedaży        
        
          10.06.2013   
          transakcje        
                  
            Sąd Najwyższy pod pewnymi warunkami jest skłonny dostrzec prokonkurencyjny charakter zobowiązywania dystrybutorów przez dostawców do stosowania minimalnych lub sztywnych cen odsprzedaży. Dotychczasowa praktyka UOKiK de facto wykluczała takie podejście.          
              