Dominika Kwiatkiewicz-Trzaskowska
Kiedy dziennikarz narusza dobre imię spółki?
03.10.2019
własność intelektualna
Szeroko rozumiana prasa korzysta z konstytucyjnej wolności wypowiedzi i realizuje prawo obywateli do rzetelnego informowania, kontroli i krytyki społecznej. Gdzie leży granica, której media nie mogą przekraczać, aby nie wchodzić w kolizję z cudzymi dobrami osobistymi? Czy dziennikarz może zawierzyć wiadomościom pochodzącym od osób trzecich i czy ciąży na nim obowiązek podawania informacji wyłącznie prawdziwych?

Louboutin obronił czerwoną podeszwę jako znak towarowy
26.07.2018
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej, własność intelektualna
Trybunał Sprawiedliwości uznał, że słynna czerwona podeszwa szpilek Christiana Louboutina nie składa się wyłącznie z kształtu zwiększającego znacznie wartość towaru, a co za tym idzie spełnia wymogi, by zarejestrować ją jako znak towarowy. To ważna bitwa wygrana przez projektanta w wieloletniej już wojnie o czerwoną podeszwę.

Naruszenia dóbr osobistych w branży alkoholowej
07.06.2018
własność intelektualna
Komercyjne wykorzystanie atrybutów osoby powszechnie znanej, lubianej lub zasłużonej pozwala przenieść na produkt pozytywne skojarzenia, buduje rozpoznawalność i umacnia popularność. Jest gwarantem najwyższej jakości i dobrego pochodzenia. Nazwisko i wizerunek, w szczególności nieżyjącej postaci historycznej, często goszczą na etykietach czy w reklamach alkoholi. Sobieski, Chrobry, Poniatowski, Jagiełło, Kazimierz Wielki i Pułaski spoglądają ze sklepowych półek, wespół z Chopinem, Ogińskim i Amundsenem. Czy użycie bez zgody atrybutu osoby trzeciej, także nieżyjącej, może stanowić naruszenie dóbr osobistych – a jeśli tak – to czyich i jakie konsekwencje się z tym wiążą? Odpowiedzi na te pytania nie zawsze są oczywiste.

Po konferencji INTA Designs 2018 – czyli dlaczego warto chronić wzory przemysłowe
29.03.2018
własność intelektualna
Czasy, w których o wzorach przemysłowych nie myślano lub myślano w ostatniej kolejności, odchodzą do lamusa. Rola wzorów będzie wzrastała, dlatego warto uwzględniać je w portfolio praw własności intelektualnej. Takie jest podstawowe przesłanie konferencji INTA Designs 2018, która odbyła się 26-27 lutego 2018 r. w Londynie.

Klauzula napraw w sporach dotyczących części zamiennych
25.01.2018
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej, własność intelektualna
Czy najnowszy wyrok Trybunału Sprawiedliwości dotyczący klauzuli napraw daje większą swobodę producentom nieoryginalnych części zamiennych?

Pomysł na utwór czy utwór z pomysłem?
14.01.2016
własność intelektualna
„Pomysły są powszechnym towarem. Zrealizowane – już nie”, miał powiedzieć Michael Dell, założyciel koncernu DELL. Być może właśnie w tym cytacie zawiera się sedno odpowiedzi na pytanie, kiedy koncepcja, np. pomysł biznesowy, może podlegać ochronie prawnoautorskiej. Ma to szczególne znaczenie w dziedzinach, w których to atrakcyjność pomysłu może zadecydować o sukcesie przedsięwzięcia.

Trzy pasy górą
25.06.2015
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej, własność intelektualna
Sąd odmówił rejestracji znaku przedstawiającego dwa równoległe pasy na obuwiu sportowym. Różna liczba pasów w zgłoszonym oznaczeniu nie wyklucza kolizji ze znakami towarowymi adidas przedstawiającymi trzy pasy.

Zwrot „w inny sposób narusza” jest wystarczająco precyzyjny?
26.02.2015
Trybunał Konstytucyjny, własność intelektualna
Trybunał Konstytucyjny orzekł, że art. 115 ust. 3 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych, zakazujący naruszania „w inny sposób” cudzych praw autorskich, jest zgodny z art. 42 ust. 1 Konstytucji RP.

Master Cola, czyli Coca-Cola po arabsku
29.01.2015
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej, własność intelektualna
Oceniając podobieństwo znaków towarowych, należy brać pod uwagę także rodzaj pisma, jakim zapisano elementy słowne tych znaków. Tak orzekł Sąd w kolejnym wyroku dotyczącym renomowanych znaków towarowych

Kiedy wzór przemysłowy jest publicznie udostępniony?
20.02.2014
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej, własność intelektualna
Trybunał Sprawiedliwości UE wypowiedział się w kwestii zakresu pojęcia publicznego udostępnienia niezarejestrowanego wzoru wspólnotowego.

Odpowiedzialność dostawców usług hostingowych w świetle projektowanych zmian
24.10.2013
nowe technologie, projekt, własność intelektualna
Usługi świadczone przez podmioty transmitujące lub przechowujące cudze dane (intermediary service providers – ISP) to jeden z najszybciej rozwijających się obszarów społeczeństwa informacyjnego.

Nie każda domena internetowa to znak towarowy
28.02.2013
spory sądowe, Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej, własność intelektualna
Sąd odmówił spółce Getty Images, Inc. zarejestrowania jako znaku towarowego oznaczenia tożsamego z jej domeną internetową PHOTOS.COM ze względu na brak charakteru odróżniającego oznaczenia.
