Kontrola inwestycji zagranicznych – nadchodzą zmiany
W połowie maja na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany projekt nowelizacji ustawy o kontroli niektórych inwestycji. Wnioskodawcą jest Minister Rozwoju i Technologii. Projekt ustawy zmieniającej nie jest obszerny (zawiera jedynie cztery artykuły), ale wprowadza istotne zmiany na przyszłość. Projekt jest obecnie na etapie prac w Stałym Komitecie Rady Ministrów i po zaaprobowaniu przez rząd powinien trafić pod obrady parlamentu przed wakacjami. Jeżeli zostanie uchwalony (a wszystko na to wskazuje), to Prezes UOKiK nie będzie już organem odpowiedzialnym za kontrolę inwestycji zagranicznych w Polsce, a krajowe przedsiębiorstwa działające w sektorach strategicznych dla bezpieczeństwa, porządku i zdrowia publicznego będą podlegały bezterminowej ochronie przed przejęciami przez podmioty spoza państw OECD.

Czy oliwa może się kojarzyć z winem? Czyli kiedy można zarejestrować znak towarowy zawierający oznaczenie geograficzne
Portugalskie przedsiębiorstwo zgłosiło do rejestracji w EUIPO słowny znak „Quevedo Port” – dla oznaczenia dwóch produktów: oliwy i wina. Sprzeciw wobec rejestracji tego znaku dla oliwy zgłosiła portugalska organizacja zrzeszająca producentów wina Porto, które jest chronioną nazwą pochodzenia. Mimo to EUIPO zarejestrował sporne oznaczenie. Dlaczego?

Prawo karne w ochronie środowiska – stan obecny i perspektywy
Działalność człowieka wywiera coraz większy wpływ na środowisko naturalne, powodując jego degradację. Degradacja środowiska naturalnego rodzi z kolei liczne zagrożenia dla życia i zdrowia ludzkiego. Na dodatek wzrost ilości wytwarzanych odpadów prowadzi nie tylko do poważnych problemów ekologicznych, ale stwarza też przestrzeń do nadużyć i działań przestępczych.

Sędzia we własnej sprawie?
Mija rok od momentu, gdy opisywałem praktyczne konsekwencje kryzysu konstytucyjnego w Polsce. Omawiałem wówczas przypadek wyroku TK z 8 maja 2024 r. (SK 59/21), który stwierdzał, że brak możliwości zaskarżenia postanowienia o odmowie zwolnienia od kosztów sądowych (opłaty od apelacji) wydanego po raz pierwszy przez sąd drugiej instancji jest niezgodny z Konstytucją. Wyrok ten do dziś nie został opublikowany i wydaje się, że jego treść nie będzie respektowana – podobnie jak treść wyroku SK 140/20 z 4 czerwca 2024 r. dotyczącego przeliczenia emerytur dla około 200 tysięcy emerytów, którzy skorzystali z wcześniejszej emerytury.

Przewodnik po FSR, cz. IV: grzywna i kary pieniężne
Obowiązki wynikające z FSR nie mają charakteru czysto technicznego – to formalne wymogi, których niewykonanie może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych. Brak zgłoszenia, przekazanie niepełnych lub nieprawdziwych informacji, a nawet opóźnienie w odpowiedzi na wezwanie Komisji Europejskiej może skutkować wysoką grzywną lub karą, zakazem przeprowadzenia koncentracji, czy nawet wykluczeniem z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. W tej części Przewodnika wyjaśniamy, jakie ryzyka grożą za brak zgłoszenia lub błędne dane i jakie sankcje może nałożyć Komisja.

Propozycje deregulacji w prawie farmaceutycznym
Podmioty odpowiedzialne nie będą musiały informować ZSMOPL o planowanym miejscu dostawy produktów leczniczych, a osoby uprawnione do wystawiania recept będą mogły w prostszy sposób występować o próbki leków. Rada Ministrów przyjęła pierwsze propozycje deregulacyjne w obszarze ochrony zdrowia. Zakładają one zmiany w ustawie – Prawo farmaceutyczne. W planach jest także zmiana wymagań wobec tzw. osoby wykwalifikowanej.

Przewodnik po FSR, cz. III: zgłoszenie w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego
W tej części krok po kroku omawiamy najważniejsze wymogi FSR dotyczące zgłoszeń w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego: od progów i zakresu zgłaszanych informacji, przez odpowiedzialność za dane, aż po praktyczne wskazówki dla wykonawców i konsorcjów.

Przewodnik po FSR, cz. II: zgłaszanie koncentracji
Fuzje, przejęcia i joint venture na rynku UE podlegają obecnie nie tylko kontroli antymonopolowej, ale także kontroli wsparcia z państw trzecich. Sprawdź, kiedy transakcja wymaga zgłoszenia na gruncie FSR i jak przygotować się do nowej procedury.

Repowering elektrowni wiatrowych coraz bliżej
24 marca 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt nowelizacji ustawy o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych. Najważniejsze zmiany względem wcześniejszego projektu z 25 września 2024 r. omówiliśmy w zeszłotygodniowym artykule. Ten tekst poświęcony jest w całości tzw. repoweringowi, czyli modernizacji istniejących elektrowni wiatrowych.

Przewodnik po FSR – najważniejsze fakty dla przedsiębiorców, cz. I
Coraz więcej firm spoza UE działa na unijnym rynku – inwestują, przejmują lokalne spółki, wygrywają przetargi. Do niedawna korzystały przy tym z przewagi, jaką dawało im wsparcie ze strony ich macierzystych państw. Dziś jednak, na podstawie przepisów FSR (czyli rozporządzenia w sprawie subsydiów zagranicznych zakłócających rynek wewnętrzny) Komisja Europejska może kontrolować te sytuacje i zapewniać uczciwą konkurencję na rynku wewnętrznym.

Projekt ustawy wiatrakowej trafił do Sejmu
Od dłuższego już czasu na bieżąco śledzimy prace nad zmianą przepisów o lokalizacji elektrowni wiatrowych w Polsce. W październiku 2024 r. omawialiśmy projekt nowelizacji ustawy wiatrakowej, który zakładał m.in. liberalizację zasady odległościowej. W marcu 2025 r. projekt ten, w nieco zmienionej formie, trafił do Sejmu i jest nareszcie procedowany. Kluczowe założenia pozostały jednak bez zmian – nowelizacja ma na celu przyspieszenie rozwoju lądowej energetyki wiatrowej w Polsce, głównie poprzez zniesienie zasady 10H i wprowadzenie nowego limitu minimalnej odległości od zabudowy mieszkaniowej, wynoszącego 500 metrów. W tym artykule przedstawiamy najważniejsze różnice względem poprzednio omawianego projektu.

OC kierowców: automatyczne „przedłużenie” ochrony a cofnięcie ubezpieczycielowi zezwolenia na działalność ubezpieczeniową
16 kwietnia 2025 r. Komisja Nadzoru Finansowego zakazała bułgarskiemu ubezpieczycielowi Insurance JSC „DallBogg: Life and Health” z siedzibą w Sofii prowadzenia działalności w zakresie obowiązkowego ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych (OC PPM) na terytorium Polski. Decyzja KNF została wydana w rzadko stosowanym trybie art. 214 ust. 5 w zw. z art. 214 ust. 4a ustawy z dnia 11 września 2015 r. o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej.
