Projekt nowelizacji ustawy o OZE w zakresie wsparcia wytwarzania energii elektrycznej z biogazu | Co do zasady

Przejdź do treści
Zamów newsletter
Formularz zapisu na newsletter Co do zasady

Projekt nowelizacji ustawy o OZE w zakresie wsparcia wytwarzania energii elektrycznej z biogazu

W ostatnim czasie zaprezentowany został drugi już, poselski projekt nowelizacji ustawy o odnawialnych źródłach energii. Autorzy projektu proponują zmianę na korzyść przedsiębiorstw uzyskujących energię elektryczną z biogazu, podkreślając duży potencjał energetyczny krajowego rolnictwa, a także potrzebę jego wsparcia.

Wnioskowane zmiany dotyczą m.in. art. 59 ustawy. W jego obecnym brzmieniu wszystkie instalacje odnawialnego źródła energii traktowane są jednakowo, jeśli chodzi o spełnienie obowiązku uzyskania i przedstawienia do umorzenia Prezesowi URE świadectw pochodzenia lub uiszczenia opłaty zastępczej. Udział ilościowy energii elektrycznej wytworzonej w OZE w energy mix do 2020 roku ma osiągnąć poziom 20%. Zmiana polega na wprowadzeniu obok ogólnego celu 20% na 2020 rok, wielkości 0,35% jako obowiązkowego udziału energii elektrycznej wytworzonej w instalacjach biogazu rolniczego.

Analogicznie regulacje w zakresie energii z biogazu rolniczego wprowadzono w art. 190 ustawy, który przewiduje obok celu ogólnego 15% na 2016 r., udział energii wytworzonej przez biogazownie na poziomie 0,35%. Ustawodawca chce w ten sposób zagwarantować udział energii elektrycznej z biogazu rolniczego na rynku na poziomie co najmniej 0,35%.

Treści projektu zdaje się przeczyć jego uzasadnienie. Wynika z niego bowiem, że udział energii wytworzonej w instalacjach biogazu rolniczego miał być przewidziany nie obok udziału 20% (15% w 2016 r.) dla energii z OZE, ale w ramach już przewidzianego ustawą OZE udziału. Rozbieżność ta powinna zostać wyjaśniona w toku procesu legislacyjnego.

Bez zmian pozostaje kompetencja ministra właściwego do spraw gospodarki do kształtowania wysokości udziału w drodze rozporządzenia, z tą różnicą, że minister będzie mógł określać wielkość udziału energii z OZE zarówno w zakresie celu ogólnego (20%), jak i w zakresie instalacji wytwarzających energię z biogazu rolniczego (0,35%).

Projekt ma być reakcją na pogarszającą się w ostatnich latach sytuację wytwórców energii z biogazu spowodowaną znacznym spadkiem cen zielonych certyfikatów, który bezpośrednio wpłynął na finansowe wyniki przedsiębiorstw produkujących zieloną energię. Autorzy projektu zwracają uwagę na ryzyko upadłości kolejnych przedsiębiorstw energetycznych wykorzystujących rolniczą biomasę. Proponowana nowelizacja miałaby temu zapobiec.

Jako uzasadnienie dla projektu przywołano przyjęty w dniu 13 lipca 2010 r. przez Radę Ministrów dokument „Kierunki rozwoju biogazowni rolniczych w Polsce”, który zakłada, że w każdej gminie do 2020 roku ma powstać jedna biogazownia wykorzystująca biomasę pochodzenia rolniczego. Autorzy projektu nowelizacji popierają ten kierunek rozwoju biogazowni, wskazując przy tym na potrzebę nie tylko dbania o powstanie nowych, ale także na konieczność zagwarantowania istnienia już funkcjonujących biogazowni rolniczych. Gwarancję taką miałaby stanowić proponowana nowelizacja.

Autorzy w uzasadnieniu projektu podają, że obecnie w Polsce istnieje 59 biogazowni rolniczych, których łączna moc elektryczna wynosi 67,156 MW. Najmniejsza biogazownia rolnicza w rejestrze Agencji Rynku Rolnego ma moc 0,25 MW, a największa 2,26 MW.

Proponowane zmiany miałyby wejść w życie na początku 2016 roku. Obecnie projekt po skierowaniu do zaopiniowania przez Biuro Legislacyjne Kancelarii Sejmu i uzupełnieniu uzasadnienia został przekazany do konsultacji.

Karol Czuryszkiewicz, Marek Dolatowski, doradztwo dla sektora energetycznego kancelarii Wardyński i Wspólnicy