zamówienia publiczne | Co do zasady

Przejdź do treści
Zamów newsletter
Formularz zapisu na newsletter Co do zasady

zamówienia publiczne

Zamówienia publiczne w czasach RODO
Zamawiający muszą pamiętać, że w prowadzonych przez nich postępowaniach przetwarzane są dane osobowe podlegające ochronie. Dokumentacja postępowania musi być dostosowana do nowych przepisów wynikających z wejścia w życie RODO.
Zamówienia publiczne w czasach RODO
Co z pełnomocnictwem do elektronicznego JEDZ-a?
Czy pełnomocnik wykonawcy ustanowiony na potrzeby przetargu może podpisać JEDZ swoim certyfikowanym podpisem elektronicznym? Czy może osoby reprezentujące wykonawcę zgodnie z wpisem do właściwego rejestru zyskały właśnie nowy obowiązek – podpisywania JEDZ-a? Czy ustawodawca właśnie ograniczył konkurencję w przetargach?
Co z pełnomocnictwem do elektronicznego JEDZ-a?
FIDIC: Zgłoszenie roszczenia nie musi zapowiadać sporu
Zgłoszenie roszczenia nie jest przejawem negatywnego nastawienia do drugiej strony kontraktu. Wyraźne rozgraniczenie procedury rozstrzygania roszczeń od rozwiązywania sporów to jeden z podstawowych postulatów realizowanych w Nowych Warunkach Kontraktowych FIDIC opublikowanych w grudniu 2017 r.
FIDIC: Zgłoszenie roszczenia nie musi zapowiadać sporu
Komentarz FIDIC-a do zmian wprowadzonych w nowej edycji warunków kontraktowych
5 grudnia 2017 r. opublikowano drugą edycję warunków kontraktowych FIDIC. Międzynarodowa Federacja Inżynierów Konsultantów (Fédération Internationale Des Ingénieurs-Conseils, FIDIC) niedawno udostępniła pierwszy komentarz do zmian wprowadzonych w nowej edycji.
Komentarz FIDIC-a do zmian wprowadzonych w nowej edycji warunków kontraktowych
Konflikt interesów w zamówieniach publicznych
W zamówieniach publicznych osoby działające po stronie zamawiającego nie mogą pozostawać w konflikcie interesów. Inaczej podlegają wyłączeniu. Wykluczony z przetargu może być też wykonawca, którego związki z zamawiającym mogą mieć wpływ na wynik postępowania.
Konflikt interesów w zamówieniach publicznych
Istniejące bloki energetyczne przejdą innowacyjny lifting
NCBiR testuje zamówienia przedkomercyjne na rynku energetycznym. Już niedługo mogą ruszyć kolejne projekty PCP w innych sektorach. Co to są zamówienia przedkomercyjne i kto może na nich skorzystać?
Istniejące bloki energetyczne przejdą innowacyjny lifting
Komisja rozjemstwa w sporach według nowych warunków kontraktowych FIDIC (2017)
Nowe warunki kontraktowe FIDIC kładą większy nacisk na polubowne rozstrzyganie sporów. Podejście to znalazło wyraz w zwiększeniu roli komisji rozjemstwa w sporach.
Komisja rozjemstwa w sporach według nowych warunków kontraktowych FIDIC (2017)
Rozstrzygnięcia inżyniera według nowych warunków kontraktowych FIDIC (2017)
5 grudnia 2017 r. podczas International FIDIC Users’ Conference w Londynie opublikowano nową edycję warunków kontraktowych FIDIC. Nowe rozwiązania zostały przewidziane między innymi w odniesieniu do zgłaszania roszczeń oraz procedury ich rozpatrywania przez inżyniera.
Rozstrzygnięcia inżyniera według nowych warunków kontraktowych FIDIC (2017)
JEDZ tylko elektronicznie!
Elektroniczne zamówienia coraz bliżej. Już od 18 kwietnia 2018 r. Jednolity Europejski Dokument Zamówienia będzie można składać tylko elektronicznie. Zamawiający muszą uwzględnić ten obowiązek w SIWZ, a wykonawcy muszą przyzwyczaić się do nowych zasad.
JEDZ tylko elektronicznie!
Komisja Europejska wzywa Austrię do zniesienia ograniczeń w dostępie do środków ochrony prawnej w sprawach dotyczących zamówień publicznych
25 stycznia 2018 r. Komisja wysłała do Austrii formalne wezwanie do usunięcia uchybień w sprawie ograniczeń, jakie wprowadza prawo krajowe dla wykonawców w zakresie prawa do kontroli działań podmiotu prowadzącego postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego.
Komisja Europejska wzywa Austrię do zniesienia ograniczeń w dostępie do środków ochrony prawnej w sprawach dotyczących zamówień publicznych
Zakupy in-house to sytuacja, w której nie dochodzi do udzielenia zamówienia publicznego
Już w trakcie prac nad nowelizacją Prawa zamówień publicznych w 2016 r. temat zamówień in-house budził emocje. Pod koniec zeszłego roku KIO zakwestionowała pierwsze umowy zawarte na podstawie nowych przepisów pomiędzy jednostkami samorządu terytorialnego. Nie byłoby jednak dobrze, gdyby przy tej okazji w Polsce wykształciła się praktyka krępująca możliwości współpracy podmiotów publicznych w celu wspólnej realizacji ich zadań. Rozwój koncepcji in-house w europejskim prawie zamówień publicznych wynikał bowiem z uznania przez Trybunał Sprawiedliwości, że państwo członkowskie ma interes w realizowaniu usług użyteczności publicznej wyłącznie w ramach struktur sektora publicznego.
Zakupy in-house to sytuacja, w której nie dochodzi do udzielenia zamówienia publicznego
Udzielanie zamówienia dofinansowanego ze środków funduszy europejskich przez podmiot prywatny
Podmiot prywatny realizujący projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej korzysta z pieniędzy publicznych, w związku z czym jest zobowiązany przestrzegać zasad uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców. W tym celu musi – zgodnie z Wytycznymi – przeprowadzić procedurę rozeznania rynku lub przestrzegać wymogów wynikających z zasady konkurencyjności. Jeśli uzyska status zamawiającego, stanie się zobowiązany do stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych.
Udzielanie zamówienia dofinansowanego ze środków funduszy europejskich przez podmiot prywatny