Trzeba zgłaszać zagraniczne wkłady finansowe w postępowaniach o zamówienie publiczne
Od 12 października 2023 r. wykonawcy uczestniczący w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego – po przekroczeniu określonych progów finansowych – mają obowiązek powiadomić instytucję zamawiającą lub podmiot zamawiający o wszystkich zagranicznych wkładach finansowych.
Czy kary umowne w umowie o zamówienie publiczne mogą być wyższe niż wynagrodzenie przewidziane w tej umowie?
Prawo zamówień publicznych nie określa górnego limitu kar umownych. Jeśli jednak kary są nieadekwatne w realiach danego zamówienia, wykonawca może wnieść odwołanie do KIO. W niedawnym wyroku KIO nakazała obniżenie kar do poziomu 30% wynagrodzenia brutto wykonawcy.
Certyfikacja wykonawców zamówień publicznych – jest projekt ustawy
Ministerstwo Rozwoju i Transportu opublikowało długo wyczekiwany projekt ustawy o certyfikacji wykonawców zamówień publicznych. Certyfikacja ma ułatwić wykonawcom przygotowanie ofert, a także zwiększyć transparentność procesu weryfikacji wykonawców.
Zamówienia publiczne: zaświadczenie KRK znowu z kraju zamieszkania członka organu
W postępowaniach o zamówienie publiczne wszczętych od 22 września 2023 r. wykonawcy znowu mogą składać zaświadczenia o niekaralności według miejsca zamieszkania osoby, której dotyczy zaświadczenie.
Zamówienia publiczne do poprawki – o terminach w postępowaniach odwoławczych
Podczas konferencji 30 maja 2023 r. Stowarzyszenie Prawa Zamówień Publicznych zaprezentowało raport zawierający postulaty legislacyjne dotyczące ustawy Prawo zamówień publicznych z 11 września 2019 r. Ustawa obowiązuje od początku 2021 r., więc doświadczenia zebrane na przestrzeni dwóch i pół roku pozwoliły nam praktykom wysnuć pewne wnioski i sformułować postulaty zmian usprawniających procedury. Przygotowaliśmy ich blisko 30. Tu zajmę się jednym z nich.
Przetargi unijne: zagraniczne subsydia nie mogą zakłócać konkurencji
Unia Europejska zajęła się kwestią wpływu państw trzecich, spoza Unii, na działanie jednolitego rynku. W przyszłym roku zaczniemy badać, skąd pochodziły pieniądze, które dają przewagę zagranicznym przedsiębiorstwom, w tym w postępowaniach o zamówienie publiczne. Subsydiowani wykonawcy nie dostaną zamówienia publicznego w Unii Europejskiej, jeśli przyznanie im umowy mogłoby zakłócić unijny rynek.
FIDIC: W jakich sytuacjach inżynier może wydać ustalenie?
Jednym z uczestników procesu inwestycyjnego realizowanego na podstawie warunków kontraktowych FIDIC jest inżynier pełniący funkcję administratora kontraktu. Zadaniem inżyniera jest podejmowanie niezbędnych działań, aby kontrakt został wykonany w sposób prawidłowy i terminowy. Między innymi inżynier może wydać ustalenie (czyli wskazanie co do sposobu załatwienia sprawy). Kiedy może to zrobić?
Nagły powrót do potrącania kar umownych w zamówieniach publicznych
24 sierpnia 2022 r. bez żadnego vacatio legis przestał obowiązywać art. 15r1 specustawy covidowej. Oznacza to uchylenie obowiązującego od 24 czerwca 2020 r. w zamówieniach publicznych zakazu potrącania kar umownych oraz dochodzenia ich z zabezpieczenia należytego wykonania umowy.
Obowiązkowa wizja lokalna jako środek do uzyskania lepszych ofert
Zamawiający może wymagać odbycia wizji lokalnej przez wykonawców, gdy jest to uzasadnione specyfiką przedmiotu zamówienia. Niedopełnienie obowiązku udziału w wizji prowadzi do odrzucenia oferty. Wykonawcy, którzy nie zdążą uczestniczyć w wizji, przed złożeniem oferty powinni zwrócić się do zamawiającego o wyznaczenie nowego terminu wizji lokalnej.
Historie z KIO: Kiedy wykonawca uchyla się od zawarcia umowy?
Może się wydawać, że wybór najkorzystniejszej oferty zwiastuje rychłe zawarcie umowy. Praktyka pokazuje jednak, że nieraz wybrani w postępowaniu wykonawcy uchylają się od jej podpisania. Kiedy mamy do czynienia z takim zachowaniem i czy zawsze zwlekanie z podpisaniem umowy jest podstawą do unieważnienia postępowania? Właśnie na takie pytanie musiał odpowiedzieć sobie zamawiający w sprawie będącej przedmiotem wyroku Krajowej Izby Odwoławczej z 28 marca 2022 r. (KIO 686/22).
Gdy waloryzacja wynagrodzenia umownego to za mało
Co może zrobić wykonawca zamówienia publicznego, jeśli waloryzacja umowna nie pozwoli urealnić wysokości wynagrodzenia umownego albo w umowie nie przewidziano klauzul waloryzacyjnych? Czy zmiana umowy w takim przypadku to obowiązek czy uprawnienie zamawiającego?
Gdy (część) konsorcjum chce do sądu
Konsorcjum od wielu lat jest powszechną i – wydawałoby się – dobrze znaną formą współpracy przedsiębiorców realizujących zamówienia publiczne. Mimo to konstrukcja ta wciąż budzi wątpliwości prawne, zwłaszcza gdy rodzi się spór i trafia on do sądu. Ze względu na zwodnicze podobieństwo tej konstrukcji do spółki cywilnej niejasne bywa to, którzy członkowie konsorcjum mogą uczestniczyć w procesie sądowym. Takie właśnie zagadnienie badał Sąd Najwyższy w wyroku z 30 czerwca 2021 r., III CSKP 75/21.