Artykuły | Co do zasady

Przejdź do treści
Zamów newsletter
Formularz zapisu na newsletter Co do zasady
Łatwiejsze wygaszenie lub unieważnienie znaku towarowego
Nowelizacja Prawa własności przemysłowej, która zacznie obowiązywać 15 kwietnia 2016 r., wprowadza bardzo istotne zmiany także w przepisach regulujących utratę praw ochronnych na znaki towarowe.
Łatwiejsze wygaszenie lub unieważnienie znaku towarowego
Jakie właściwie usługi świadczy Uber?
Od sierpnia 2014 r. w Warszawie świadczy usługi firma Uber: oferowana przez nią aplikacja na smartfony pozwala wezwać samochód, określa z góry opłatę za przejazd i pobiera ją z karty kredytowej. Czy tego typu działalność można określić jako usługi transportowe?
Jakie właściwie usługi świadczy Uber?
Testy penetracyjne oprogramowania a własność intelektualna
Czy prowadząc kontrolowany atak na system komputerowy w celu wykrycia luk w jego zabezpieczeniach, można naruszyć cudze prawa autorskie albo tajemnicę przedsiębiorstwa?
Testy penetracyjne oprogramowania a własność intelektualna
Dwuinstancyjność postępowania odwoławczego w sprawie zamówienia publicznego coraz bardziej realna
Sąd Najwyższy wydał niedawno przełomową uchwałę stanowiącą o dopuszczalności skargi do sądu odnośnie do zarzutów oddalonych w uzasadnieniu wyroku KIO, ale niewspomnianych w jego sentencji. Dzięki tej uchwale wykonawcy odzyskują konstytucyjne prawo do ponownego rozpatrzenia sprawy oraz szansę na wnikliwszą – bo dwukrotną – kontrolę czynności zamawiającego.
Dwuinstancyjność postępowania odwoławczego w sprawie zamówienia publicznego coraz bardziej realna
Elektrownie wiatrowe w miejscowym planie
Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego powinien wyraźnie rozgraniczać tereny przeznaczone pod budowę siłowni wiatrowych, choć ich lokalizacja nie musi mieć charakteru punktowego.
Elektrownie wiatrowe w miejscowym planie
Wady i zalety outsourcingu
Outsourcing wciąż jest interesującym rozwiązaniem dla przedsiębiorców. Aby jednak był źródłem korzyści, a nie problemów prawnych, należy przemyśleć liczne kwestie – od zasad odpowiedzialności stron po sprawy związane z pomocą publiczną i ochroną danych osobowych.
Wady i zalety outsourcingu
Outsourcing nie pozwoli uniknąć odpowiedzialności za marketing telefoniczny bez zgody
Uchwałą z 17 lutego 2016 r. Sąd Najwyższy rozstrzygnął, że podmiot prowadzący marketing bezpośredni z użyciem automatycznych systemów wywołujących (w sprawie chodziło o SMS-y reklamowe) ponosi odpowiedzialność za nieuzyskanie zgody odbiorców także wtedy, gdy zlecił prowadzenie marketingu firmie zewnętrznej.
Outsourcing nie pozwoli uniknąć odpowiedzialności za marketing telefoniczny bez zgody
Nowa era ochrony danych osobowych
Trwają prace nad rozporządzeniem o ogólnej ochronie danych osobowych. Zmiany, jakie zapowiada nowa legislacja, mogą mieć znaczenie dla przedsiębiorców z branży outsourcingowej. Planowane są m.in. dotkliwe sankcje za naruszenie przepisów o ochronie danych osobowych.
Nowa era ochrony danych osobowych
Przekazywanie danych osobowych do USA, czyli Privacy Shield kontra Safe Harbour
Unieważnienie Safe Harbour stworzyło lukę w systemie przekazywania danych z Europy do USA. Powstało pytanie zarówno o to, jak ocenić legalność dotychczasowej praktyki przekazywania danych w oparciu o Safe Harbour, jak i o reguły obowiązujące w nastałej pustce.
Przekazywanie danych osobowych do USA, czyli Privacy Shield kontra Safe Harbour
Redukcja pracowników przy joint-venture podmiotów konkurencyjnych
W realiach współczesnej globalizującej się gospodarki opartej na wiedzy konsolidacje przedsiębiorstw są dość powszechnym zjawiskiem – nierzadko także w przypadku dotychczasowych konkurentów. Naturalnym elementem takiej konsolidacji jest zwykle redukcja zatrudnienia. Jest ona dla łączących się konkurentów źródłem trudnych do wyeliminowania ryzyk prawnych. Czy ich sytuacja faktycznie jest patowa?
Redukcja pracowników przy joint-venture podmiotów konkurencyjnych
Postępowania antymonopolowe w sprawach koncentracji przedsiębiorców – rok po zmianach
Po ponad roku obowiązywania nowych przepisów czas sprawdzić, jak zmiany w procedurze badania zgłoszeń zamiaru koncentracji funkcjonują w praktyce decyzyjnej Prezesa UOKiK.
Postępowania antymonopolowe w sprawach koncentracji przedsiębiorców – rok po zmianach
Zasady ustalania wysokości kar pieniężnych za brak zgłoszenia zamiaru koncentracji
Za dokonanie (choćby nieumyślne) koncentracji bez uzyskania zgody Prezesa UOKiK przedsiębiorcy grozi kara w wysokości do 10% obrotu. Z kolei menedżer lub członek zarządu, który wbrew obowiązkowi nie zgłosił koncentracji, może zapłacić nawet 200 tys. zł. Jakie okoliczności uwzględnia Prezes UOKiK, określając wysokość kary?
Zasady ustalania wysokości kar pieniężnych za brak zgłoszenia zamiaru koncentracji