dr Dominik Wałkowski
Z jakim organem należy uzgadniać rekultywację środowiska wodno-gruntowego?
10.01.2013
Naczelny Sąd Administracyjny, ochrona środowiska
Jeśli zaistniała przed 30 kwietnia 2007 r. szkoda dotyczy środowiska gruntowo-wodnego, jej naprawienie nie musi wymagać przeprowadzenia dwóch postępowań: jednego w odniesieniu do zanieczyszczonego gruntu i drugiego dotyczącego środowiska wodnego.
Zmiany w prawie ochrony środowiska
10.01.2013
ochrona środowiska, zmiany w prawie
W prawie ochrony środowiska zmiany przepisów istotne dla przedsiębiorców następują bardzo często, nierzadko wielokrotnie w ciągu roku. Nie inaczej będzie również w 2013 roku. Poniżej przypominamy o kilku najważniejszych zmianach.
O udziale ekologów w postępowaniu decyduje prawo, a nie urzędnicy
13.12.2012
Naczelny Sąd Administracyjny, ochrona środowiska
Dopuszczenie organizacji ekologicznej do postępowania w sprawie wydania decyzji o pozwoleniu na budowę nie może zależeć tylko od tego, czy organy administracji prawidłowo wykonają obowiązki nałożone na nie przepisami prawa.
Nie każde zanieczyszczenie jest szkodą w środowisku
22.11.2012
Naczelny Sąd Administracyjny, ochrona środowiska
Punktem wyjścia do ustalania odpowiedzialności za zanieczyszczenie gleby lub ziemi jest ustawa o zapobieganiu szkodom w środowisku i ich naprawie. Nie każde jednak zanieczyszczenie będzie powodowało odpowiedzialność na podstawie przepisów tej ustawy.
Wiedza o zanieczyszczeniu może skutkować odpowiedzialnością
10.10.2012
ochrona środowiska, transakcje
Właściciel nieruchomości, która została zanieczyszczona przez osobę trzecią, może być zobowiązany do podejmowania działań naprawczych wraz ze sprawcą szkody, nawet gdy szkody nie spowodował, ale o niej wiedział.
Czy automatyczne przejście pozwoleń emisyjnych na nabywcę zakładu ma sens?
10.09.2012
ochrona środowiska, transakcje
Propozycja nowelizacji ustawy Prawo ochrony środowiska eliminuje konieczność „przenoszenia pozwoleń”, wprowadzając zasadę automatycznego przejścia na nabywcę instalacji praw i obowiązków wynikających z tych pozwoleń.
Określenie warunków zabudowy nie może służyć kwestionowaniu wcześniejszych ustaleń w zakresie ochrony środowiska
30.08.2012
Naczelny Sąd Administracyjny, ochrona środowiska
Organ wydający decyzję o warunkach zabudowy nie może pominąć żadnych uprawnień i obowiązków wynikających z decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach i nie może odmiennie oceniać wyników przeprowadzonej oceny oddziaływania na środowisko.
Ekologiczne priorytety mogą utrudniać udział w postępowaniu
23.08.2012
Naczelny Sąd Administracyjny, ochrona środowiska
W postępowaniach administracyjnych poprzedzających realizację inwestycji i prowadzonych bez udziału społeczeństwa organizacje ekologiczne mogą uczestniczyć jedynie wyjątkowo.
Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska nie kieruje wystąpień do sądu administracyjnego
28.06.2012
Naczelny Sąd Administracyjny, ochrona środowiska
W ramach swoich uprawnień nadzorczych Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska może zaskarżyć decyzję środowiskową tylko jeśli wcześniej uczestniczył w postępowaniu administracyjnym w związku z wydaniem tej decyzji.
Płatność kary za naruszenie pozwolenia można odroczyć
12.04.2012
ochrona środowiska
W pewnych sytuacjach wojewódzki inspektor ochrony środowiska może odroczyć termin płatności administracyjnych kar pieniężnych. Jakie przesłanki przewidziane w przepisach umożliwiają przedsiębiorcom skorzystanie z tego dobrodziejstwa?
Nie każdy cel publiczny usprawiedliwia inwestowanie
05.04.2012
ochrona środowiska
W przypadku gdy okaże się, że dane przedsięwzięcie może znacząco negatywnie oddziaływać na obszar Natura 2000, jego realizacja na ogół nie jest możliwa. Czy zdarzają się jednak wyjątkowe sytuacje, w których zezwala się na inwestycję?
Organ ma obowiązek policzyć strony postępowania
29.03.2012
Naczelny Sąd Administracyjny, ochrona środowiska
Gdy liczba stron postępowania o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przekracza 20, organ zawiadamia strony w drodze obwieszczenia.